Wydawnictwo
  • O nas
  • Współpraca z otoczeniem
  • Koedycje wydawnicze
  • Dystrybucja i rozpowszechnianie
  • Otwarty Dostęp
  • Struktura i zespół
Czasopisma naukowe UŁ
  • O czasopismach UŁ
  • Platforma czasopism Wydawnictwa UŁ
  • Zarządzenie nr 179 Rektora UŁ z dnia 23.06.2025 r.
Dla Autorów
  • Zgłaszanie publikacji do planu wydawniczego
  • Zarządzenia Rektora UŁ w sprawie publikowania utworów
  • Zasady kwalifikowania publikacji do wydania
  • Etyka publikacyjna
  • Polityka Wydawnictwa UŁ wobec AI
  • Wymogi WCAG dla publikacji
  • Specyfikacja techniczna materiałów autorskich
  • Wzory umów i materiały do pobrania
Popularyzacja
  • O popularyzacji
  • Blog Wydawnictwa UŁ
  • Kanał YouTube Wydawnictwa UŁ
  • Podkast Łódź poprzez wieki. Rozmowy jak przy kawie
  • Serie popularnonaukowe
  • Popularyzacja nauki na UŁ
Serwisy Wydawnictwa UŁ
  • Księgarnia Wydawnictwa UŁ
  • Platforma czasopism Wydawnictwa UŁ
  • Platforma monografii Wydawnictwa UŁ
Kontakt
  • Kontakt
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Strefa kandydacka
  • Strefa studencka
  • Strefa doktorancka
  • Strefa pracownicza
  • Strefa absolwencka
  • Poczta UŁ
  • USOSweb
  • Portal Pracowniczy
  • Baza Aktów Własnych
  • Platforma e-learningowa Moodle
  • Dostępność
  • Tłumacz Migam (Tłumacz PJM)
  • O stronie
  • Polityka prywatności
  • Biblioteka UŁ
  • Sklep UŁ
  • Wydawnictwo
    • O nas
    • Współpraca z otoczeniem
    • Koedycje wydawnicze
    • Dystrybucja i rozpowszechnianie
    • Otwarty Dostęp
    • Struktura i zespół
  • Czasopisma naukowe UŁ
    • O czasopismach UŁ
    • Platforma czasopism Wydawnictwa UŁ
    • Zarządzenie nr 179 Rektora UŁ z dnia 23.06.2025 r.
  • Dla Autorów
    • Zgłaszanie publikacji do planu wydawniczego
    • Zarządzenia Rektora UŁ w sprawie publikowania utworów
    • Zasady kwalifikowania publikacji do wydania
    • Etyka publikacyjna
    • Polityka Wydawnictwa UŁ wobec AI
    • Wymogi WCAG dla publikacji
    • Specyfikacja techniczna materiałów autorskich
    • Wzory umów i materiały do pobrania
  • Popularyzacja
    • O popularyzacji
    • Blog Wydawnictwa UŁ
    • Kanał YouTube Wydawnictwa UŁ
    • Podkast Łódź poprzez wieki. Rozmowy jak przy kawie
    • Serie popularnonaukowe
    • Popularyzacja nauki na UŁ
  • Serwisy Wydawnictwa UŁ
    • Księgarnia Wydawnictwa UŁ
    • Platforma czasopism Wydawnictwa UŁ
    • Platforma monografii Wydawnictwa UŁ
  • Kontakt
    • Kontakt
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Strefa kandydacka
  • Strefa studencka
  • Strefa doktorancka
  • Strefa pracownicza
  • Strefa absolwencka
  • Poczta UŁ
  • USOSweb
  • Portal Pracowniczy
  • Baza Aktów Własnych
  • Platforma e-learningowa Moodle
  • Dostępność
  • Tłumacz Migam (Tłumacz PJM)
  • O stronie
  • Polityka prywatności
  • Biblioteka UŁ
  • Sklep UŁ

Najczęściej wyszukiwane:
  • rekrutacja
  • IDUB #UniLodz
  • poczta
  • szkoły doktorskie
  • kalendarz akademicki
  • lista wydziałów i jednostek
  • GEP - plan na rzecz równych szans
  • Uniwersytet Łódzki
  • Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
  • Specyfikacja techniczna materiałów autorskich

Specyfikacja techniczna materiałów autorskich

Aby zapewnić sprawny przebieg procesu wydawniczego i utrzymanie najwyższej jakości publikacji, prosimy o dostarczanie kompletu materiałów, obejmującego: stronę tytułową, stronę redakcyjną (afiliacja autora/redaktora naukowego, imię i nazwisko recenzenta, nazwy podmiotów dofinansowujących publikację), spis treści, wstęp, rozdziały/artykuły, streszczenia, aneksy, wykazy ilustracji, tabel i rysunków, oraz notę marketingową podkreślającą walory publikacji.

W przypadku korzystania z materiałów graficznych objętych ochroną prawnoautorską konieczne jest dołączenie pisemnej zgody autora lub właściciela praw na bezpłatne wykorzystanie tych elementów w planowanej publikacji.

Prawidłowe przygotowanie i uporządkowanie materiałów zgodnie z poniższą specyfikacją techniczną umożliwia szybkie i efektywne przejście całego cyklu wydawniczego, minimalizując ryzyko błędów produkcyjnych i zapewniając wysoką jakość końcowego wydania.

Bardzo dziękujemy za przekazywanie do produkcji kompletnych materiałów.

Specyfikacja techniczna składanych materiałów do pełnego cyklu wydawniczego:

 

a) tekst

  • plik formatu A4 jednostronny, MS Word;
  • skład 12 pkt Times New Roman, przypisy 10 pkt, odnośniki w indeksie górnym (jeśli Autor korzysta z innych czcionek niż standardowe MS Word, prosimy o ich dostarczenie);
  • przy niestandardowych czcionkach (np. greka) niezbędne jest ujednolicenie fontu w całej pracy;
  • nie stosujemy stylów w pracy;
  • interlinia 1,5;
  • ciągła numeracja stron w całym tekście pracy;
  • marginesy: nie mniejsze niż 2,5 cm;
  • ujednolicony system gradacji rozdziałów i podrozdziałów; nie należy ich wprowadzać automatycznie; powinien być zgodny ze spisem treści;
  • prosimy o usunięcie hiperłączy;
  • prosimy też o dostarczanie zweryfikowanych pod względem językowym tekstów w językach obcych;


b) afiliacje

w pracach zbiorowych, czasopismach i zeszytach naukowych niezbędne jest umieszczenie afiliacji Autorów (wg wzoru: uczelnia, wydział, katedra, adres) w pierwszym przypisie bądź w zestawieniu na końcu publikacji;


c) spisy treści, tabel, rysunków

  • prosimy o nieumieszczanie automatycznych spisów treści, wykresów, tabel etc.;
  • w spisie treści należy uwzględnić również tytuły streszczeń obcojęzycznych;


d) przypisy

  • odrębna numeracja i adiustacja przypisów w każdym rozdziale/artykule;
  • ujednolicone przypisy w pracach zbiorowych;

e) bibliografia

  • powołania bibliograficzne ujednolicone w pracach zbiorowych;
  • konieczne jest zachowanie zgodności powołań w tekście z bibliografią;

f) indeksy

  • jeżeli w pracy przewidziano indeksy, prosimy dostarczyć ich ślepe, zamarkowane wersje (tzn. bez numerów stron);

g) tabele

  • tabele prosimy sporządzić w programie Word lub Excel i dostarczyć w edytowalnej wersji, opatrzone tytułem, numerem oraz źródłem;
  • w tekście należy zamieścić powołanie na numer konkretnej tabeli;

h) rysunki, schematy, wykresy, wzory

  • prosimy przygotować czytelne rysunki, schematy i wykresy, wykonane w programach Excel, Corel (plik otwarty) i dostarczone w edytowalnej wersji; dodatkowo mogą być przekazane w postaci plików jpg; ponadto opisy do tych obiektów powinny mieć jednolity font o tej samej wielkości;
  • rysunki, schematy i wykresy prosimy opatrzyć tytułem, numerem oraz źródłem;
  • rozbudowane wzory matematyczne powinny być wykonane w edytorze równań w MS Word przy użyciu czcionki Cambria Math;
  • proste wzory matematyczne prosimy wykonać podstawową czcionką;
  • w tekście należy zamieścić powołanie na numer konkretnego rysunku, wykresu etc.;

i) ilustracje

  • ilustracje prosimy dostarczyć w postaci plików TIF, BMP, jpg w rozdzielczości nie mniejszej niż 300 dpi przy wymaganych wymiarach reprodukcji lub – jeśli zaistnieje taka sytuacja – w postaci umożliwiającej wykonanie skanu;
  • fotografie umieszczone w tekście w programie do edycji tekstu Word prosimy dostarczyć również jako osobne pliki w formacie TIF, BMP, jpg w rozdzielczości nie mniejszej niż 300 dpi;
  • ilustracje prosimy opatrzyć tytułem, numerem oraz źródłem;
  • w tekście należy zamieścić powołanie na numer konkretnej fotografii;

j) prawa autorskie elementów graficznych

pod każdym elementem graficznym niewykonanym przez autora prosimy zamieścić zapis źródła, z którego pochodzi. Jeśli cytowane elementy graficzne są chronione prawem autorskim (dotyczy to również plików pochodzących z Internetu), wymagana jest pisemna zgoda autora oryginału lub właściciela praw autorskich na bezpłatne wykorzystanie tych materiałów w pracy.
 

Specyfikacja techniczna przygotowania gotowych plików PDF

Gotowe materiały prosimy dostarczyć do Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego zgodnie z następującymi zasadami:

a) w gotowych plikach pdf nie umieszczamy elementów okładki;

b) nazwy plików

  • Pliki zapisujemy zawsze od s. 001 do ostatniego numeru strony.
  • Stosujemy nazewnictwo plików zgodnie z następującym oznaczeniem:

     

n_tyt_a.roz

gdzie:

n – nr strony w publikacji (np. 001) lub zakres stron (np. 001 – 200);

tyt – tytuł publikacji;

a – wersja pliku (kolejne poprawione wersje powinny być oznaczane jako b, c itd.);

roz – rozszerzenie pliku (pdf).

Nie stosujemy polskich znaków, spacji oraz znaków specjalnych.

c) warunki techniczne

Formaty stron zapisujemy w następujący sposób:

  • W przypadku pracy w formacie B5 – wybieramy format papieru 16,8×24,0 cm (lub 168×240 mm)

    Pole zadruku max. 126×201 mm (w tym 10 mm na paginę).

  • W przypadku pracy w formacie A5 – wybieramy format papieru 14,8×21,0 cm (lub 148×210 mm)

    Pole zadruku max. 110×170 mm (w tym 10 mm na paginę).

  • W przypadku pracy w formacie A4 – wybieramy format papieru 21,0×29,7 cm (lub 210×297 mm).

    Jeśli praca nie ma spadów, plik przygotowujemy w formacie netto, nie wstawiamy znaczników.

Wszystkie strony w pliku zapisujemy w tym samym formacie. 
Wakaty powinny być uwzględnione w pliku.

Plik powinien być przygotowany zgodnie z wymaganiami WCAG (dostępności) dla publikacji. 
Szczegółowa specyfikacja dotycząca przygotowania pliku PDF dostępna jest TUTAJ. 

Jeżeli w pliku znajdują się elementy spadowe, należy dodać po 5 mm spadu z każdej strony (spady z każdej strony muszą być tej samej wielkości).

Zdjęcia użyte w plikach prosimy dostarczyć w rozdzielczości nie mniejszej niż 300 dpi. Grafiki o mniejszej rozdzielczości spowodują obniżenie jakości publikacji.

Wszystkie pliki do danej pracy powinny być przygotowane wyłącznie albo jako kompozyty, albo separacje. Prosimy nie łączyć plików rozseparowanych z kompozytowymi w jednej pracy [wyjaśnienie – prosimy nie dzielić oryginału barwnego (kompozytu) na poszczególne rozbarwienia odpowiadające barwom procesowym (cyan, magenta, yellow, black) lub innym (np. wykorzystanym kolorom dodatkowym)].

Elementy graficzne nie mogą zawierać profili kolorystycznych (ICC). Kolory CMYK (wszystkie używane dodatkowe kolory, np. standardu Pantone, powinny być zamienione na CMYK). W przypadku występowania kolorów Pantone prosimy o ich prawidłowo nazwanie. Nie stosujemy przestrzeni barwnej RGB.

Dla Autorów

  • Zgłaszanie publikacji do planu wydawniczego na rok 2026
  • Zarządzenia Rektora UŁ w sprawie publikowania utworów
  • Zasady kwalifikowania publikacji do wydania
  • Etyka publikacyjna
  • Polityka Wydawnictwa UŁ wobec AI
  • Wymogi WCAG dla publikacji WUŁ
  • Dystrybucja i rozpowszechnianie
  • Specyfikacja techniczna materiałów autorskich
  • Wzory umów i materiały do pobrania
  • Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
Godło
bip
hr
hr
Bądź na bieżąco

Obserwuj Uniwersytet Łódzki w mediach społecznościowych

Wydziały i Jednostki
  • Wydział Biologii i Ochrony Środowiska
  • Wydział Chemii
  • Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
  • Wydział Filologiczny
  • Wydział Filozoficzno-Historyczny
  • Wydział Fizyki i Informatyki Stosowanej
  • Wydział Matematyki i Informatyki
  • Wydział Nauk Geograficznych
  • Wydział Nauk o Wychowaniu
  • Wydział Prawa i Administracji
 
  • Wydział Studiów Międzynarodowych i Politologicznych
  • Wydział Zarządzania
  • Filia w Tomaszowie Mazowieckim
  • Centra naukowe i zespoły badawcze
  • Biblioteka UŁ
  • Wydawnictwo UŁ
Na skróty
  • Poczta UŁ
  • USOSWeb
  • Portal Pracowniczy
  • Baza Aktów Własnych
  • Platforma e-learningowa Moodle
  • Eksperci UŁ
  • Polityka Prywatności
  • Dostępność
Funduszepleu
Projekt Multiportalu UŁ współfinansowany z funduszy Unii Europejskiej w ramach konkursu NCBR
Masz pytanie? Wirtualny asystent

Niezbędne pliki cookie umożliwiają podstawowe funkcje i są niezbędne do prawidłowego działania witryny.

Statystyczne pliki cookie zbierają informacje anonimowo. Informacje te pomagają nam zrozumieć, w jaki sposób nasi goście korzystają z naszej strony internetowej.

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje
Przejdź do strony polityka prywatności