Oddychanie sztuką
Przewodnik po języku kultury wysokiej, podręcznik patrzenia, a może dziennik krytyka? Książka Dariusza Czai „Iluminacje. Sztuka jako forma poznania” jest czymś innym. To list miłosny do sztuki pisany…
Kamyki pamięci
Na poruszanych wiatrem stronach „Leksykonu..." położyłam kamyk. Taki „paperweight". Zrobiłam to bezwiednie. Dopiero po chwili pomyślałam – to jak kamienie na żydowskich grobach, symbole pamięci i…
Psychologia bez psyche, o umyśle sztucznej inteligencji
Ludwig Wittgenstein twierdził, że „Gdyby lew umiał mówić, nie moglibyśmy go zrozumieć", cytat ten rozumieć można jako wstęp do rozważań na temat pozornie nie związany – AI. W dyskursie na temat AI…
IRIT. Kiedyś – Irenka
Joanna Sikorzanka
Kiedy w 1947 roku wreszcie dotarła do Palestyny, usłyszała, że będzie lepiej, gdy zmieni imię, bo Irenka nie pasuje do kibucu…
Życie po końcu życia
Magdalena Nowicka-Franczak
„Obecna” – krótki tytuł, który nadały wyborowi prozy i wierszy Irit Amiel redaktorki tomu, Anita Jarzyna, Agnieszka Piśkiewicz-Bornstein i Marta Tomczok – przecina…
Pisarstwo — pozór autentyczności?
Anna Zatora
„Trochę dalej, całkiem samotnie, stała dziewczyna w czerwonej sukience. Zdaje się, że była bardzo piękna. Patrzyła gdzieś w bok, w stronę, gdzie nic się nie działo. Widziałem ją przez…
Czas oswajania liminalności
Karolina Jabłońska
Dominika Łarionow przekonała mnie, że stan graniczny kryje w sobie ogromny potencjał. Jednocześnie skierowała uwagę na możliwości innego prowadzenia badań nad sztuką współczesną.
Piękno i brzydota – zmiennokształtne toposy
Angelika Siniarska-Tuszyńska
Piękno i brzydota stanowią przykład opozycji binarnej, która przez wieki kojarzyła się z dużym uproszczeniem znaczeniowym. Jednocześnie wymienione kategorie (same w…








